سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل های خود در مورد انتقال  COVID-19از طریق هوا را به روزرسانی خواهد کرد

13ژوئیه 2020 - سازمان بهداشت جهانی پس از اینکه محققان خواستار اذعان این سازمان در مورد انتقال كرونا ویروس جدید از طریق ذرات ریز هوا[1] شدند، دستورالعمل خود را مجددا بررسی می كند.

بیش از 200 دانشمند در نوشتن یک نامه ی باز، که در ژورنال بیماریهای عفونی بالینی منتشر شده است ، شرکت کرده و اظهار داشتند که امکان انتقال کرونا ویروس جدید از طریق قطرات و ریز گردهای هوایی ایجاد شده بر اثر سرفه یا عطسه وجود دارد.

آنها نوشتند: مطالعات انجام شده توسط افراد امضاءكننده و دانشمندان دیگر، فراتر از هرگونه تردید معقولی، نشان داده اند كه ویروس ها در حین بازدم، صحبت كردن و سرفه در میكروقطرات بسیار كوچكی که در هوا باقی می مانند، در محیط پخش شده و خطر قرار گرفتن در معرض این ویروس در فواصل فراتر از 1 تا 2 متر را از یک فرد آلوده به افراد سالم ایجاد می کنند.

در این نامه، به رهبری پروفسور Linsey Marr، یکی از متخصصان مشهور جهان در زمینه انتشار بیماری های airborne(منتقل شونده از طریق ریزگردهای موجود در هوا) آمده است که دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت بیش از حد بر روی شستن دستها و دوری از اجتماع تمرکز دارد.

آنها در ادامه گفتند که آنها نگران هستند که بر خطر انتقالCOVID-19  از طریق هوا کمتر تاکید شود و عدم توصیه واضح در این مورد می تواند عواقب قابل توجهی را بهمراه داشته باشد.

برای همسویی با یافته های موجود در مورد انتقال ویروس از طریق ریز قطرات ماندگار در هوا، آنها اقدامات احتیاطی جدیدی را منتشر کرده و از آژانس های بهداشتی در خواست کرده اند که این اقدامات بهداشتی را تصویب و در دستورالعملهای خود وارد کنند.

این توصیه‌ها شامل: تهویه کافی و مؤثر هوا به ویژه در ساختمانهای عمومی، دسترسی به هوای تمیز از فضای بیرون و جلوگیری از ازدحام زیاد است.

آنها گفتند: این مسئله اکنون که مشاغل و ... در کشورها در حال بازگشایی هستند و مردم به محل های کار و دانش آموزان به مدارس، کالج ها و دانشگاه ها باز می گردند؛ اهمیت زیادی دارد.

آنها ابراز امیدواری کردند که این بیانیه میزان آگاهی و حساسیت را در مورد امکان انتقال این ویروس از طریق هوا افزایش دهد زیرا این یک خطر واقعی است و اقدامات کنترلی جدید، همانطور که در بالا ذکر شد، باید به سایر اقدامات احتیاطی فعلی، اضافه شود تا از شدت بیماری همه گیر جلوگیری گردد و زندگی افراد در معرض خطر قرار نگیرد.

یكی از امضا كنندگان این نامه دکتر خوزه جیمنز، شیمیدان دانشگاه كلرادو در گفتگو با خبرگزاری رويترز دربارهWHO ، گفت: ما از آنها خواستيم كه مدارك ارائه شده را تصديق كنند. این قطعاً حمله ای به WHOنیست. این یک بحث علمی است، اما ما احساس کردیم که باید بطور عمومی منتشر شود زیرا این سازمان بعد از گفتگوهای زیادی که با آنها داشتیم، از شنیدن و پذیرفتن مدارک خودداری کرد.

سازمان بهداشت جهانی،در بیانیه ای گفت: ما از این مقاله آگاه شده ایم و مطالب آن را با کارشناسان فنی خود مرور می کنیم.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/world-health-organization-to-review-covid-19-airborne-transmission-guidelines.html

 



[1]tiny airborne particles